Unidade curricular / Curricular Unit
: Planeamento e Delineamento Experimental / Experimental Planning and
Design
MTA2100/EPLTA2100 Ciências Biológicas 6 ECTS
Obrigatória/Mandatory 1ºS 1º ano/year
Distribuição de Horas de Contacto por tipo de Ensino / Distribution of
Contact Hours by typology of education
Total 60
Teórico/ Theoretical 12
Teórico Prático Prático e Laboratorial / Theoretical
practical and Practical and Laboratory 48
Trabalho de campo / Field work
Seminário / Seminar
Orientação Tutorial / Tutorial
Estágio / Traineeship
Objetivos de Aprendizagem (conhecimento, aptidões e competências a
desenvolver pelos estudantes)
Conhecimento dos conceitos e princípios do delineamento experimental.
Desenvolvimento das capacidades de análise de condicionantes, gerais e
específicas, à instalação e desenvolvimento de experiências e de
escolha dos métodos de tratamento de resultados.
Learning outcomes of the curricular unit (knowledge, skills and
competences to be developed by the students)
Knowledge of the concepts and principles of experimental design.
Development of skills for the analysis of general and specific
constraints to the onset and development of experiments and choice of
methods for the analysis of results.
Conteúdos programáticos
Tipos de experiências. Planeamento e delineamento de experiências:
definição de objectivos e da população de referência; formulação das
hipóteses a testar; definição de variáveis, factores e níveis de
factores; escolha do número de repetições e casualização. Exactidão e
precisão. Avaliação de recursos para a condução da experiência, a
realização de tratamentos e a recolha de dados. O modelo linear e os
principais tipos de delineamentos experimentais. Utilização de métodos
de análise estatística uni- e multivariada.
Syllabus
Types of experiments. Planning and design of experiments: definition of
objectives and reference population; formulation of hypotheses to be
tested; definition of variables, factors and levels of factors; choice
of the number of replications and randomization. Accuracy and
precision. Evaluation of resources for the management of an experiment,
the performance of treatments and the collection of data. The linear
model and the main types of experimental designs. Use of methods of
uni- and multivariate statistical analysis.
Unidade curricular / Curricular Unit : Química Aplicada / Applied
Chemistry
MTA2101/EPLTA2101 Ciêncas Químicas 6 ECTS
Obrigatória/Mandatory 1ºS 1º ano/year
Distribuição de Horas de Contacto por tipo de Ensino / Distribution of
Contact Hours by typology of education
Total 60
Teórico/ Theoretical
Teórico Prático Prático e Laboratorial / Theoretical
practical and Practical and Laboratory 60
Trabalho de campo / Field work
Seminário / Seminar
Orientação Tutorial / Tutorial
Estágio / Traineeship
Objetivos de Aprendizagem (conhecimento, aptidões e competências a
desenvolver pelos estudantes)
Actualizar conhecimentos em técnicas analíticas aplicadas na
determinação da composição dos alimentos, do seu valor nutritivo, na
determinação da rastreabilidade, na deteção de adulterações e de
compostos tóxicos. Desenvolver ferramentas de controlo da qualidade
analítica.
Learning outcomes of the curricular unit (knowledge, skills and
competences to be developed by the students)
Update methods of food analysis and develop analytical and quality
control assurance skills. Planning and performing experiments in food
analysis
Conteúdos programáticos
1.Métodos químicos clássicos de análise de alimentos. 2.Métodos
instrumentais de análise química dos alimentos: TLC, HPLC, GC,
espectroscopia de absorção molecular, atómica e de emissão de plasma.
3.Métodos de biologia molecular na análise de alimentos: proteómica,
PCR tempo real. 4. Validação de métodos analíticos
Syllabus
1. Classic chemical methods of food analysis. 2. Instrumental methods
of analysis (HPLC, GC, spectroscopy. 3. Molecular biology methods
(proteomis, real time PCR). 4. Analytical quality control assurance.
Unidade curricular / Curricular Unit : Microbiologia Aplicada / Applied
Microbiology
MTA2102/EPLTA2102 Ciências Biológicas 6 ECTS
Obrigatória/Mandatory 1ºS 1º ano/year
Distribuição de Horas de Contacto por tipo de Ensino / Distribution of
Contact Hours by typology of education
Total 60
Teórico/ Theoretical 30
Teórico Prático Prático e Laboratorial / Theoretical
practical and Practical and Laboratory 30
Trabalho de campo / Field work
Seminário / Seminar
Orientação Tutorial / Tutorial
Estágio / Traineeship
Objetivos de Aprendizagem (conhecimento, aptidões e competências a
desenvolver pelos estudantes)
Aprofundar conhecimentos das recomendações e regras na análise
microbiológica de alimentos. Actualizar conhecimentos sobre
metodologias de análise microbiológica. Desenvolver ferramentas de
controlo da qualidade analítica. Acompanhamento e execução de estudos
de aplicação no âmbito da análise microbiológica de alimentos. Garantia
da qualidade da análise microbiológica.
Learning outcomes of the curricular unit (knowledge, skills and
competences to be developed by the students)
To deepen knowledge of the rules and recommendations in the
microbiological analysis of foods. Update knowledge on methodologies
for microbiological analysis. Develop analytical quality control tools.
Monitoring and implementation of application studies within the
framework of the microbiological analysis of foods.
Quality assurance of microbiological analysis.
Conteúdos programáticos
Recomendações e regras para análise microbiológica de alimentos.
Perspectivas sobre técnicas avançadas de análise microbiológica de
alimentos (métodos físicos, químicos, imunológicos e de biologia
molecular).
Garantia da qualidade na análise microbiológica.
Syllabus
Recommendations and rules for microbiological analysis of foods.
Perspectives on advanced techniques of microbiological analysis of food
(physical, chemical, immunological methods and molecular biology).
Quality assurance of microbiological analysis.
Unidade curricular / Curricular Unit : Tecnologia Alimentar / Food
Technology
MTA2103/EPLTA2103 Ciência e Tecnologia Alimentar
6 ECTS
Obrigatória/Mandatory 1ºS 1º ano/year
Distribuição de Horas de Contacto por tipo de Ensino / Distribution of
Contact Hours by typology of education
Total 60
Teórico/ Theoretical 30
Teórico Prático Prático e Laboratorial / Theoretical
practical and Practical and Laboratory 30
Trabalho de campo / Field work
Seminário / Seminar
Orientação Tutorial / Tutorial
Estágio / Traineeship
Objetivos de Aprendizagem (conhecimento, aptidões e competências a
desenvolver pelos estudantes)
Dotar o estudante dos conhecimentos e competências para atuar ao nível
da aplicação das diferentes tecnologias, bem como ter capacidade de
selecionar as melhores metodologias de processamento para um
determinado alimento e desenvolver cálculo tecnológico. O cumprimento
dos objetivos desta unidade curricular pressupõe os seguintes
conhecimentos: bioquímica, física, microbiologia e conhecimentos
básicos de tecnologia alimentar.
Learning outcomes of the curricular unit (knowledge, skills and
competences to be developed by the students)
It is intended to enrich the student with the necessary knowledge and
abilities to intervene at the application of the different technologies
level, as well as having the capacity to select the best processing
methodologies for a specific food (eatable) and develop technological
calculation. The fulfillment of this curricular unit aims, assumes
knowledge on biochemist, physics, microbiology and also basic knowledge
on food technology.
Conteúdos programáticos
Métodos convencionais de processamento: Propriedades termofísicas e
reológicas dos alimentos; Tratamentos a baixas e altas temperaturas;
Escoamentos de fluidos não-Newtonianos; Extrusão; Técnicas de
separação; Técnicas de mistura. Balanços materiais e de energia em
processos convencionais de processamento de alimentos (sistemas,
correntes e variáveis, equipamentos, representação de processos). Novas
metodologias de processamento: Ozonização; Irradiação; Microondas;
Ultra-sonicação; Hiper pressão; Ohmização. Emulsões alimentares:
Constituição das fases aquosa e lipídica; Tensioactivos, emulsionantes,
estabilizantes; Tipos de emulsão (a/o e o/a); Cristalização de
gorduras. Embalagem: Funções; Materiais; Embalagem activa e
inteligente; Migração; Rotulagem. Tecnologia Enzimática aplicada à
indústria alimentar: Introdução à utilização de enzimas na indústria
alimentar; Produção e purificação de enzimas; Enzimas imobilizados;
Aplicações práticas
Syllabus
Conventional food processing methods: Thermophysical and rheological
properties of foods; High and low temperature treatments; Flow of
non-Newtonian fluids; Extrusion; Separation techniques; Mixing
techniques. Material and energy balance in conventional processes of
food processing (systems, currents and variables, equipment, process
representation). New processing methodologies: Ozonization;
Irradiation; Microwave heating; Ultra sonication; Ultra high pressure;
Ohmization. Food emulsions: Formation of aqueous and lipid phases;
surfactants, emulsifiers, stabilizers; types of emulsion (w/o and o/w);
Fats crystallization. Packing: Functions; Materials; Active and
intelligent packing; Migration; Labeling. Enzymatic Technology Applied
to food industry: Introduction to the enzyme uses in the food industry;
Enzymes production and purification; Immobilized enzymes. Practical
applications.
Unidade curricular / Curricular Unit : Alimentação e Saúde Pública /
Food and Public Health
MTA2104/EPLTA2104 Ciências Biológicas 6 ECTS
Obrigatória/Mandatory 1ºS 1º ano/year
Distribuição de Horas de Contacto por tipo de Ensino / Distribution of
Contact Hours by typology of education
Total 60
Teórico/ Theoretical
Teórico Prático Prático e Laboratorial / Theoretical
practical and Practical and Laboratory 60
Trabalho de campo / Field work
Seminário / Seminar
Orientação Tutorial / Tutorial
Estágio / Traineeship
Objetivos de Aprendizagem (conhecimento, aptidões e competências a
desenvolver pelos estudantes)
Pretende-se que o estudante relacione e consolide conhecimentos
anteriormente adquiridos de forma a poder colaborar na elaboração de
sistemas proactivos de qualidade e segurança alimentar de forma a
garantir a saúde pública.
Learning outcomes of the curricular unit (knowledge, skills and
competences to be developed by the students)
The student should be able to organize and apply previously acquired
knowledge in order to successfully collaborate in develloping proactive
systems of environmental and food quality and safety, necessary for the
adequate protection of public health.
Conteúdos programáticos
Alimentação e saúde: comportamentos alimentares-atitudes face à
alimentação, caracterização de perfis. Riscos e doenças alimentares de
origem biológica-doenças associadas à alimentação, riscos associados à
alimentação, alimentos associados a riscos e doenças. Alteração dos
padrões de consumo. Toxicologia geral e alimentar. Investigação
toxicológica: métodos experimentais de avaliação da segurança
alimentar. Ameaças tóxicas em segurança alimentar: contaminantes,
resíduos, aditivos, tóxicos naturalmente presentes nos alimentos.
Genotoxicidade alimentar. Novos alimentos e novas preocupações. A
avaliação do risco em Toxicologia Alimentar. Educação alimentar:
problemática das interacções entre estabelecimentos de ensino superior,
direcções regionais de educação, instituições de saúde pública e
empresas do cluster alimentar, na inversão do número crescente de
patologias associadas a más práticas alimentares.
Syllabus
Diet and health: Dietary behaviours-attitudes towards food, individual
risk profile. Biological basis for diet-associated disease. Health
disturbances caused by improper diets. Consumer patterns.
Basis of Toxicology and Food Toxicology; Toxicological research: food
safety assesment; Toxic threats in food safety: contaminants, residues,
additives, naturally occurring toxic compounds; Food genotoxicity; New
foods, new concerns; Risk assessment in food toxicology.
Food information and education-co-operation between higher education
institutions, government agencies, public health institutions and food
cluster companies to revert the increasing number of diet-associated
disease.
Unidade curricular / Curricular Unit : Sistemas de Segurança Alimentar
/ Food Safety Systems
MTA2150/EPLTA2150 Ciência e Tecnologia Alimentar,
Produção Animal e Ciências Veterinárias, Produção Agrícola 9 ECTS
Obrigatória/Mandatory 2ºS 1º ano/year
Distribuição de Horas de Contacto por tipo de Ensino / Distribution of
Contact Hours by typology of education
Total 60
Teórico/ Theoretical
Teórico Prático Prático e Laboratorial / Theoretical
practical and Practical and Laboratory 60
Trabalho de campo / Field work
Seminário / Seminar
Orientação Tutorial / Tutorial
Estágio / Traineeship
Objetivos de Aprendizagem (conhecimento, aptidões e competências a
desenvolver pelos estudantes)
Aplicar sistemas de gestão da segurança alimentar. Situar diferentes
tipos de indústria na cadeia alimentar decidir acerca de opções
adequadas à manutenção da segurança alimentar e ao controlo dos
sistemas que garantem essa segurança. Avaliar o impacto dos sistemas de
segurança na economia das empresas. Comunicar com todos os parceiros da
cadeia alimentar e demonstrar a eficácia dos sistemas.
Learning outcomes of the curricular unit (knowledge, skills and
competences to be developed by the students)
Implementation of management systems that will guarantee food safety.
Together with skills obtained in academic/and/or professional
experience is intended that the student will learn how to place
different food industries in the food chain which will allow him/her to
adopt the adequate options in order to maintain food safety and control
the systems that control it and guarantee food safety; it also intended
that evaluation the economic impact of food safety systems in food
businesses will be learned; the student must also be able to
communicate his/her experience with all partners in the food chain and
show costumers and/or consumers the efficacy of the systems.
Conteúdos programáticos
O conceito de higiene e segurança alimentar. Apresentação do sistema
HACCP. Evolução dos sistemas de prevenção e controlo em segurança
alimentar. A cadeia alimentar, os seus actores, tendências de consumo e
utilização dos alimentos, e as estratégias a adoptar. Exemplos de
perigos e riscos identificáveis ou previsíveis na cadeia alimentar. A
produção primária e a segurança alimentar. A aplicação de sistemas de
segurança alimentar a diferentes tipos de empresas. O caso particular
da produção primária. Obrigações legais, objectivos das empresas e
parcerias para garantir a segurança alimentar. Componentes dos sistemas
de segurança nos diferentes tipos de indústrias alimentares. Aplicação
de sistemas de segurança alimentar. Factores que influenciam a eficácia
dos sistemas de segurança e seu controlo. Certificação de sistemas de
gestão da segurança alimentar.
Syllabus
The concept of food hygiene and safety. Introduction to the HACCP
system. Evolution of food safety prevention and control systems. The
food chain, its players, food consumption and utilization trends, and
the strategies to be adopted accordingly. Examples of identifiable and
predictable hazards and risks. Primary production and food safety. The
implementation of food safety systems in different food businesses.
Primary production, a particular case. Legal aspects, industry
objectives and partnerships to guarantee food safety. Components of
food safety systems in different types of food industries.
Implementation of food safety systems. Factors affecting the efficacy
and control of food safety. Certification of food safety management
systems.
Unidade curricular / Curricular Unit : Projecto Industrial / Industrial
Project
MTA2151/EPLTA2151 Ciência e Tecnologia Alimentar
6 ECTS
Obrigatória/Mandatory 2ºS 1º ano/year
Distribuição de Horas de Contacto por tipo de Ensino / Distribution of
Contact Hours by typology of education
Total 60
Teórico/ Theoretical
Teórico Prático Prático e Laboratorial / Theoretical
practical and Practical and Laboratory 60
Trabalho de campo / Field work
Seminário / Seminar
Orientação Tutorial / Tutorial
Estágio / Traineeship
Objetivos de Aprendizagem (conhecimento, aptidões e competências a
desenvolver pelos estudantes)
Domínio da cadeia de produção e tecnologia do produto (conceção ao
consumo); peças dum projeto; trabalho em equipa: estudo prévio;
acompanhamento e execução de tarefas; produção, controlo e gestão;
resolução de problemas, argumentação; estudo de casos; definição de
requisitos; capacidade de recolha, seleção e pesquisa e interpretação
de informação; capacidade de comunicação; apresentação escrita e oral.
Learning outcomes of the curricular unit (knowledge, skills and
competences to be developed by the students)
Understanding of the production chain, the technologies involved, from
conception to consumption; the components of a project; team work;
preliminary study; tracking and execution tasks; production, control
and management; problem solution and argumentation capabilities; case
studies; definition of required specifications; proficiency in the
collection, selection, search and interpretation of pertinent
information; communication skills: written and oral presentation.
Conteúdos programáticos
Introdução e objectivos. Produto ou produtos: definição, caraterização.
Objetivos do negócio/projeto. Memória escrita. Grupo de
trabalho/intervenientes no projecto. Concepção/desenvolvimento dos
produtos e da sua produção. Organização e planeamento da produção e seu
controlo: layout; organização e otimização das linhas de fabrico.
Controlo prático da qualidade e da segurança do produto. Legislação,
normas, documentação e licenciamento. Cálculo dos custos. Instalações,
materiais e equipamentos. Elaboração prática de projecto de linha ou
cadeia de produção. Estudo prévio. Anteprojecto. Projeto. Fases de
execução de um estudo prévio: Distribuição do trabalho;
Infra-estruturas disponíveis (água, eletricidade, esgotos, acessos
viários, etc.); Elementos relativos à produção; escolha dos
equipamentos e cadências de utilização. Fases do projeto; levantamento
da situação (necessidades de instalações e equipamentos aconselhados);
execução da peça escrita e desenhada. Outros aspetos relevantes.
Syllabus
Introduction and objectives. Team intervening in the project.
Conception/development of products and their production. Organization
and planning of production and their control: layout; organization and
optimization of production lines. Legislation, standards,other
documents. Cost evaluation. Facilities, materials and equipments.
Practical preparation of a production line project. Preliminary study.
Draft project. Project. Execution phases of a preliminary study: work
distribution; available infrastructures (water, energy, sewage, roads,
etc.); production related aspects; choosing equipments and production
volumes. Project phases; collection of relevant information on the
situation (needed and adequate facilities and equipments); execution of
written specifications and drawings/plants. Other relevant features.
Unidade curricular / Curricular Unit : Nutrição Aplicada / Applied
Nutrition
MTA2152/EPLTA2152 Ciências Químicas 5 ECTS
Obrigatória/Mandatory 2ºS 1º ano/year
Distribuição de Horas de Contacto por tipo de Ensino / Distribution of
Contact Hours by typology of education
Total 60
Teórico/ Theoretical
Teórico Prático Prático e Laboratorial / Theoretical
practical and Practical and Laboratory 60
Trabalho de campo / Field work
Seminário / Seminar
Orientação Tutorial / Tutorial
Estágio / Traineeship
Objetivos de Aprendizagem (conhecimento, aptidões e competências a
desenvolver pelos estudantes)
Actualização de conceitos a nível dos processos de utilização de
nutrientes e sua relação com a
saúde, assim como as suas fontes alimentares. Relacionar nutrição,
alimentação e saúde. Avaliar e elaborar ementas de acordo com as
recomendações.
Learning outcomes of the curricular unit (knowledge, skills and
competences to be developed by the students)
Update knowledge on utilization of nutrients by the human organism and
food sources. Relationship between nutrition, food and health .
Evaluate and implement menus according to recommendations.
Conteúdos programáticos
1.Digestão, absorção e metabolização de nutrientes. 2. Necessidades
nutricionais e
recomendações alimentares. 3. Componentes bioactivos dos alimentos e
sua função no
tratamento e prevenção de doenças. 4. Rotulagem. 5. Avaliação e
elaboração de ementas.
Syllabus
1.Digestion, absorption and metabolism of nutrients. Effects of food
matrix. 2. Dietary Reference Intakes and recommendations for disease
prevention. 3. Food bioactive compounds and potential for disease
prevention. 4. Food labeling. 5. Menu evaluation and implementation.
Unidade curricular / Curricular Unit : Gestão Ambiental em
Agro-Indústrias / Environmental Management in Agro-Industries
MTA2153/EPLTA2153 Ciências Químicas 5 ECTS
Obrigatória/Mandatory 2ºS 1º ano/year
Distribuição de Horas de Contacto por tipo de Ensino / Distribution of
Contact Hours by typology of education
Total 60
Teórico/ Theoretical
Teórico Prático Prático e Laboratorial / Theoretical
practical and Practical and Laboratory 60
Trabalho de campo / Field work
Seminário / Seminar
Orientação Tutorial / Tutorial
Estágio / Traineeship
Objetivos de Aprendizagem (conhecimento, aptidões e competências a
desenvolver pelos estudantes)
Aplicar o conhecimento e as competências adquiridas para propor as
melhores técnicas disponíveis a processos produtivos. Executar medidas
de gestão ambiental com vista à utilização responsável dos recursos
naturais, como forma de assegurar a sustentabilidade ambiental dos
processos e a minimização dos impactes no âmbito de actividades
agro-industrias. Integrar e adequar as melhores técnicas com vista ao
licenciamento ambiental.
Learning outcomes of the curricular unit (knowledge, skills and
competences to be developed by the students)
Apply the knowledge and skills acquired to propose the best available
techniques to the production processes. Execute environmental
management actions for the responsible use of natural resources in
order to ensure the environmental sustainability of processes and the
minimization of the impacts of agro-industries. Integrate and adequate
the best techniques with the intention to achieve the environmental
licensing.
Conteúdos programáticos
1. Aspectos e impactes ambientais resultantes de actividades do sector
agro-industrial. 2. Implementação de um sistema de gestão ambiental e
respectiva certificação (ISO 14000 e EMAS III). 3. Licenciamento
ambiental e a aplicação de Melhores Técnicas Disponíveis. 4.
Dimensionamento de sistemas de tratamento de águas residuais adaptados
a sistemas agro-alimentares. 5. Estudos de caso, no contexto do sector
agro-industrial.
Syllabus
1.Environmental aspects and impacts resulting from activities of the
agro-industrial sector. 2. Implementation of an environmental
management system and its certification (ISO 14000 and EMAS III).
3.Environmental licensing and the application of Best Available
Techniques. 4. Wastewater treatment systems adapted to agro-food
systems. 5. Case studies in the context of the agro-industrial sector.
Unidade curricular / Curricular Unit : Gestão, Marketing e
Empreendedorismo / Management , Marketing and Entrepreneurship
MTA2154/EPLTA2154 Gestão e Marketing 5 ECTS
Obrigatória/Mandatory 2ºS 1º ano/year
Distribuição de Horas de Contacto por tipo de Ensino / Distribution of
Contact Hours by typology of education
Total 60
Teórico/ Theoretical
Teórico Prático Prático e Laboratorial / Theoretical
practical and Practical and Laboratory 60
Trabalho de campo / Field work
Seminário / Seminar
Orientação Tutorial / Tutorial
Estágio / Traineeship
Objetivos de Aprendizagem (conhecimento, aptidões e competências a
desenvolver pelos estudantes)
Pretende-se que o estudante desenvolva a capacidade de avaliar e
aplicar conceitos nos domínios do marketing e da gestão estratégica e
integrar conhecimentos e competências destas áreas de forma a melhorar
o desempenho e a capacidade competitiva das organizações. Pretende-se
ainda fomentar o empreendedorismo e a inovação como vias de
desenvolvimento económico e social. No final o estudante deverá
demonstrar uma visão estratégica, sistémica e integrada de toda a
organização agroindustrial de forma favorecer a criação de valor e
produtividade. O estudante deverá adquirir competências para utilizar a
informação proveniente da análise do ambiente nos processos de tomada
de decisões estratégicas de marketing e de gestão, integrando as áreas
funcionais da organização e desenvolvendo a utilização de metodologias
de promoção da criatividade. Deverá, ainda, saber proceder à elaboração
de planos de negócio, simulando a criação de novas empresas ou o
desenvolvimento de negócios já existentes.
Learning outcomes of the curricular unit (knowledge, skills and
competences to be developed by the students)
It is intended that the student develops the ability to evaluate and
apply marketing and strategic management concepts and integrate
knowledge and skills in these areas to improve performance and
competitiveness of organizations. An alert to innovation and
entrepreneurship is also an aim, as a means of economic and social
development. At the end the student must demonstrate a strategic,
systemic and integrated view of the agroindustrial organization. The
student should acquire skills to use information from the analysis of
the environment in the process of strategic decision making,
integrating the functional areas and developing the use of
methodologies to promote creativity, and should undertake the
preparation of business plans, simulating the creation of new
businesses or develop existing ones.
Conteúdos programáticos
Gestão: Conceitos fundamentais da gestão e funções da gestão. Gestão de
pessoas. Comportamento organizacional. Gestão de operações ¿
tecnologias, logística e distribuição. Marketing estratégico: Conceitos
e elementos de marketing estratégico. Orientação das empresas para o
mercado. Análise da situação.
Ambiente de marketing, clientes e concorrentes. Ferramentas
estratégicas. Determinantes do comportamento de compra e de consumo.
Perceção dos riscos pelos consumidores. Criação de vantagem competitiva
para a empresa e processos inovadores com importância no marketing.
Empreendedorismo: Introdução, desafios e os mitos do empreendedorismo.
A geração e avaliação de ideias. A deteção e a seleção de
oportunidades. As formas jurídicas e as formalidades da nova empresa.
Redes de relacionamentos. A elaboração do plano de negócios (estudo do
mercado, análise da indústria, estratégia de marketing, plano de
investimento, plano de
exploração, plano de financiamento, avaliação do projeto).
Syllabus
Management: Fundamental concepts of management and management
functions. People management. Organizational behaviour. Operations
management - technology, logistics and distribution. Strategic
Marketing: Concepts and elements of strategic marketing. Guidance for
the business market. Analysis of the situation. Marketing environment,
customers and competitors. Strategic tools. Determinants of purchasing
and consumption behaviours. Risk perception by consumers. Creating
competitive advantage for the company and the innovative processes of
importance in marketing. Entrepreneurship: Introduction, challenges and
myths of entrepreneurship. The generation and evaluation of ideas. The
detection and selection of opportunities. The legal forms and
procedures of the new company. Networks. The preparation of business
plan (market analysis, industry analysis, marketing strategy,
investment plan, business plan, financing plan, project evaluation).